Porozumenie čo vlastne je hallux valgus

Nohy na skalePre niektorých ľudí je hallux valgus zničujúca a oslabujúca zdravotná ťažkosť. Dobrou správou je, že je to bežný problém a je niekoľko spôsobov ako to prekonať. Tento stav je iba krátkodobý, hlavne ak k nemu pristupujete s náležitou starostlivosťou. Pri vybočenom palci sa postihnuté miesto zväčšuje. Zvyčajne sa objavuje na vnútornej časti kĺbu, na spodku palca nohy. Čo je to? Prečo sa to deje práve vám? Čo s tým môžete urobiť?

Čo je to?

Vybočený palec je deformita chodidla, v medicíne označovaná ako Hallux valgus. Touto deformitou sa zaoberá halluxvalgus.sk. Je to vysoko bolestivý zdravotný problém, ktorý obmedzuje pohyblivosť chodidla. Jednoducho to zahŕňa kĺb palca na nohe. V bežnom poňatí je to čiastočné alebo úplné narušenie kĺbu pod prstom. Je to hlavne známe ako neprirodzený rast, no v skutočnosti nejde ani neprirodzený rast kosti ani o nádor. Pomalé vykĺbenie kĺbu zapríčiňuje neprirodzenú funkciu čo má za následok šikmosť palca na jednu stranu. Hociktorý kĺb v našom tele ak je vykĺbený, či už čiastočne alebo úplne, nemôže fungovať normálne a zapríčiňuje bolesť.

Kĺb palca sa postupne pohybuje mimo svojich hraníc čo má za následok nesmiernu bolesť, podliatiny, opuchy, a celkové začervenanie vďaka konštantnému dráždeniu. Tento pálivý pocit môže byť vysoko neznesiteľný a niekedy obmedzuje nosenie obuvi u pacientov. Diagnóza je rovnako dôležitá ako zdravotná liečba. Pediatri porozumejú problému a ľahko diagnostikujú vybočený palec na prvý pohľad. Taktiež používajú iné pokročilé procedúry ako röntgen, aby poznali presnú deformáciu kosti. Röntgen sa tiež používa pri identifikovaní zhoršených faktorov aby bol pacient vyliečený holistickým a neinvazívnym spôsobom.

Máte to?

Okrem zväčšenia, existujú iné signály objavujúce sa pri tomto zdravotnom probléme. Malý vačok tekutiny sa môže objaviť v oblasti kĺbu. Môže sa zapáliť alebo opuchnúť. Avšak, aj keď sa tieto vačky neobjavia, miesto kde vzniká hallux valgus sa môže zapáliť. Môže sa tiež stať citlivým a bolestivým. Niekedy pokožka sčervená.

Príčiny:

Spanie v posteliVybočený palec je veľmi bežná deformita a bežne sa objavuje v rodinných kruhoch. To je následok práve toho, že tento problém môže byť dedičný. Neprirodzená mechanická funkcia chodidla je tiež základnou príčinou vyvinutia vybočeného palca. V pokročilom štádiu je pre pacientov priam nemožné sa pohybovať slobodne a hladko. Bolesť je často neznesiteľná a pacienti často nevedia ako majú pristúpiť k tejto situácii bez liečby.

Pediatri odporúčajú nosenie papúč bez opätku a topánok namiesto obuvi s vysokým podpätkom, aby si pacienti ľahko poradili s touto nepríjemnou situáciou. Navyše, topánky nijako nezapríčiňujú hallux valgus no vedia zhoršiť tento problém.

Hallux valgus je komplexná deformita a môže zapríčiniť nesmiernu bolesť ak sa urgentne nevylieči. Mierne vybočený palec sa môže liečiť ortézami a správne padnúcou obuvou. Predpísané ortézy sa môžu nachádzať v širokej škále od korektorov až po vankúšiky. Pacientovi trpiacemu týmto problémom sa neodporúča nosenie úzkej obuvi. Ak sa po lekárskej prehliadku vyžaduje röntgenové vyhodnotenie a chorobopis, doktor vo väčšine prípadov navrhne operáciu chodidla k vyriešeniu tohto zdravotného problému.

Čo môžete urobiť?

Ak vás sužuje bolesť a nepohodlie zapríčinené vybočeným palcom, nezúfajte, je mnoho dostupných typov liečby. Väčšina bezoperačných procedúr zahŕňa obmedzenie chôdze a nosenie väčších alebo širších topánok. Existuje tiež niekoľko liečiv čo vám môže doktor ponúknuť k zmierneniu bolesti. Iné liečivá pomáhajú pri zapále postihnutého miesta. Tiež je dôležité znížiť napätie. V nejakých prípadoch je nevyhnutné sa porozprávať s vaším doktorom o možnosti operačnej procedúry k odstráneniu vybočeného palca. Väčšina ľudí pocíti značné zlepšenie a úľavu od bolesti a citlivosti práve po riadení sa spomínanými krokmi. Touto problematikou sa zaoberala aj rozsiahla štúdia- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3528062/

Tipy pre starostlivosť o nohy – 22 najlepších spôsobov ako si udržiavať zdravé nohy

Sandále v pieskuPrečo je starostlivosť o chodidlá dôležitá? Ľudské chodidlo má 26 kostí, 33 kĺbov a viac ako 100 šliach, svalov a väzov. Chodidlá odolávajú tlaku 3x väčšiemu ako je váha vášho tela a tlmia nárazy, držia rovnováhu, poskytujú pohyblivosť a podporu. Po niekoľkých rokoch sa môžu na nohách objaviť problémy. Uistite sa, že vo vašej dennej rutine nechýba starostlivosť o chodidlá.

Aké problémy sa môžu objaviť bez pravidelnej starostlivosti? Existuje mnoho nepríjemných problémov, ktoré spôsobujú bolesť a dokážu vás spomaliť. Medzi ne patria: hubové infekcie, suchá koža, kŕčové žily, bradavice, bolesti kolena, kuria oká a mozole, hallux valgus, zarastené nechty, vredy, pleseň na nechtoch, ostroha pätnej kosti, atď… Ostatné problémy je ťažko vyliečiť bez liečby vrátane: plantárnej fascitídy, plochých nôh, Mortonovej neuralgie, metatarsalgie a ďalších… Ak trpíte bolesťou chodidla, prvým krokom vo vašej starostlivosti o nohy je návšteva doktora.

Denná starostlivosť o chodidlá Ľudia zaraďujú do svojej dennej rutiny starostlivosť o pokožku, sledovanie svojej telesnej hmotnosti, avšak na nohy sa často zabúda. Niektoré tipy sú dôležité hlavne pre ľudí trpiacich cukrovkou alebo neurologickými problémami.

Tipy pre starostlivosť:

  1. Umývajte si nohy v teplej vode, no nie príliš horúcej a používajte jemné mydlo. Aj keď horúca kúpeľ pôsobí relaxačne, uistite sa, že nebude trvať viac ako 10 minút aby sa predišlo vysušeniu kože.
  2. Nohy si sušte opatrne, radšej uterák prikladajte namiesto drhnutia. K miestam medzi prstami pristupujte špeciálne.
  3. Kontrolujte si pravidelne rôzne rezy, pľuzgiere, zarastené nechty a iné potenciálne nepríjemnosti na nohách. Ak si nevidíte na spodok chodidla použite zrkadlo alebo niekoho požiadajte aby to prehliadol za vás.
  4. Aplikujte suchý obväz k vyčisteniu rezu alebo škrabanca.
  5. Zastrihujte si nechty rovno, nie príliš hlboko a s pilníkom prejdite všetky ostré hrany.
  6. Držte mozole na minime používaním pemzy na nohy.
  7. Ak máte tvrdé časti na pätách alebo spodku chodidla, aplikujte neparfumované hydratačné telové mlieko na postihnuté miesta. Mlieko, ktoré sa neabsorbovalo do pokožky jednoducho zotrite.
  8. A pamätajte, vaša mama mala pravdu keď vám hovorila, že máte nosiť čisté ponožky každý deň.
  9. Nenoste ponožky, ktoré sú tesné v oblastí nôh alebo členka.
  10. Ak sedíte, nadvihnite chodidlá k zlepšeniu prietoku krvi.
  11. Neprekrižujte si nohy na dlhú dobu alebo počas sedenia.
  12. Denne cvičte vaše chodidlá k zlepšeniu cirkulácie krvi.
  13. Neprikladajte si na nohy fľaše s horúcou vodou ani elektrické podušky.

Tipy ako si vyberať obuv:

Modré topánkyVaše topánky sú ochranou pre vaše chodidlá a sú tiež dôležité čo sa týka komfortu. Nasledovaním týchto tipov si vyberiete správnu obuv.

  1. Topánky si vyskúšajte cez deň trochu neskôr, kedy je vaše chodidlo o čosi väčšie (keď cítite opuch počas dňa)
  2. Jedno z vašich chodidiel je väčšie. Uistite sa, že vám topánky sedia na väčšie chodidlo.
  3. Pri skúšaní sa v topánkach poprechádzajte ešte pred zaplatením. Ak si ich objednávate online, v tom prípade hľadajte obchod s možnosťou vrátenia tovaru pri nevhodnej veľkosti.
  4. Opýtajte sa doktora alebo iného špecialistu aký typ obuvi si máte vybrať aby pasoval k vášmu chodidlu. Hlavne ak máte ploché nohy alebo vysokú klenbu nohy a potrebujete špeciálne vložky do topánok.
  5. Pamätajte, aj keď sú topánky na vysokom podpätku štýlové, stoja za mnohými zdravotnými problémami nôh.
  6. Uistite sa, že bruško pod palcom nohy nie je stlačené… žiadne špicaté topánky.
  7. Nekupujte si topánky tak, že budete očakávať, že časom sa vám rozšíria. Musia sedieť už pri odídení z obchodu.
  8. Uistite sa, že pri chôdzi sa vám päta nekĺže hore-dole.
  9. Uistite sa, že spodok topánok je rovnako široký ako vaše chodidlo a poskytuje vám tlmenie pri chôdzi.